Strona główna Blog Firma w mieszkaniu – czy warto zdecydować się na to rozwiązanie?
grovemade-RvPDe41lYBA-unsplash(1).jpg
25.01.2021

Firma w mieszkaniu – czy warto zdecydować się na to rozwiązanie?

Wiele osób, które zakładają działalność gospodarczą decyduje się zarejestrować ją we własnym mieszkaniu. Szczególnie przy pracy zdalnej, kreatywnej lub usługowej to doskonały sposób na uniknięcie dodatkowych kosztów związanych z wynajmem i utrzymaniem biura. Czy firma w mieszkaniu to rozwiązanie dla każdego i z jakimi obowiązkami się wiąże?

Rejestracja firmy w mieszkaniu to rozwiązanie atrakcyjne pod względem finansowym. Nie tylko możemy zrezygnować z wynajmu biura, ale także wliczyć w koszty działalności wydatki eksploatacyjne. By jednak było to możliwe, konieczne jest dopełnienie obowiązków rejestracyjnych. Jak legalnie pracować z własnego mieszkania w Gdańsku lub innym mieście i jakie są plusy tego rozwiązania?

Działalność gospodarcza w mieszkaniu – formalności

Pierwszą rzeczą, jakiej należy dopilnować, to zgłoszenie miejsca zamieszkania jako siedziby firmy w  formularzu CEIDG-1. Robimy to na etapie zakładania działalności – w Urzędzie lub przez Internet. W zgłoszeniu mieszkania jako siedziby nie ma obowiązku wykazywania tytułu prawnego do lokalu, ale taki dokument jest niezbędny. Możemy wnioskować jako właściciel mieszkania w Gdyni lub innym mieście,  najemca (obowiązek uzyskania zgody wynajmującego na prowadzenie działalności w jego lokalu), a w przypadku, gdy firma jest prowadzona w mieszkaniu, np. rodziców lub współmałżonka – konieczna będzie umowa użyczenia, która nie musi być sporządzona na piśmie, jednak warto przyjąć formę pisemną. Co ważne, użyczenie od rodziny nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty, ale już od osoby obcej (np. znajomego) należy przyjąć rynkową stawkę za pomieszczenie lub jego część, od której następnie trzeba będzie zapłacić podatek. Co do zasady nie trzeba informować wspólnoty mieszkaniowej o zamiarze prowadzenia działalności w mieszkaniu. Jednakże przed rozpoczęciem prowadzenia firmy należy sprawdzić, czy możliwe jest jej prowadzenie w danym budynku.

Przystosowanie lokalu pod wykonywaną działalność

Jedną z najważniejszych kwestii jest rodzaj wykonywanej działalności. Jeśli w mieszkaniu planujemy otworzyć gabinet dentystyczny, to konieczne będzie zgłoszenie w starostwie zmiany sposobu użytkowania mieszkania w całości lub jego część. Co ważne, wniosek należy złożyć przed rejestracją firmy pod danym adresem i jeśli przed 30 dni starostwo nie wniesie sprzeciwu, to dopiero wtedy możemy kontynuować proces zakładania działalności. W dokumencie właściciel firmy powinien opisać obecny sposób użytkowania lokalu oraz przedstawić prace, które będzie wykonywał po założeniu firmy. Do takiego zgłoszenia należy dołączyć listę zawartą w ust. 2 art. 71 prawa budowlanego.

Firma w mieszkaniu a odliczenie kosztów eksploatacji

Najważniejsza rzecz, o jakiej musimy pamiętać, to oddzielenie wydatków prywatnych od tych, które są związane z działalnością, ponieważ tylko te drugie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dlatego przedsiębiorca musi przygotować oświadczenia, w którym wykaże jaką część mieszkania przeznaczy na potrzeby działalności. W kosztach uwzględniamy zużycie mediów, takich jak energia elektryczna i internet, czynsz czy miejsce parkingowe. Wydatki liczy się oczywiście jedynie w tej części, w jakiej zostały użyte w celach prowadzonej działalności. Dlatego należy ustalić proporcję całkowitej powierzchni mieszkania w stosunku do powierzchni zajętej na prowadzenie działalności. Trzeba pamiętać, że aby koszty eksploatacyjne mieszkania stanowiły koszty podatkowe firmy, należy je udokumentować fakturą VAT, która jest poświadczeniem, że to właściciel firmy jest nabywcą towarów czy usług. Istotne z tego względu jest, by faktura zawierała NIP firmy.

Odsetki od kredytu hipotecznego

Ważna informacja dla osób, które zostały właścicielem mieszkania na osiedlu Rumia lub w innej miejscowości i sfinansowały je kredytem hipotecznym. Jeśli zdecydujemy się, że lokal będzie wykorzystywany do celów związanych z prowadzoną działalnością, możemy odsetki od takiego kredytu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Odliczamy wtedy część odsetek, proporcjonalnie przypadających na powierzchnię wykorzystywaną w działalności gospodarczej. Należy jednocześnie pamiętać, że do kosztów uzyskania przychodu przedsiębiorca ma prawo zaliczyć jedynie zapłacone już odsetki od zaciągniętych kredytów. Część mieszkania przeznaczona na działalność powinna być wprowadzona do ewidencji środków trwałych firmy.

Jeśli interesują nas mieszkania w Trójmieście lub okolicy, które w przyszłością mogą stanowić miejsce prowadzenia działalności gospodarczej warto sprawdzić, czy deweloper z Gdyni oferuje nieruchomości w dogodnej lokalizacji. Firma w mieszkaniu to nie tylko dodatkowa korzyść finansowa, ale także wygoda pracy, oszczędność czasu na dojazdy do biura, więcej wolnej przestrzeni dla rodziny oraz motywacja, aby pracować szybciej i efektowniej.

wstecz

Zobacz pozostałe Blog

30 marca 2021

Rodzina 2+2 – jaki metraż mieszkania będzie najlepszy?

Według statystyk najpowszechniejszym modelem rodziny w Polsce jest 2+2,...

26 marca 2021

Flip mieszkaniowy – czym jest i czy się opłaca?

Inwestycje w nieruchomości pozwalają zabezpieczyć swój kapitał, a także...

20 marca 2021

Mieszkanie na kredyt czy wynajem – co bardziej się opłaca?

Osoby poszukujące własnego miejsca do życia w pewnym momencie stają przed...

15 marca 2021

Bezpieczne mieszkanie w bloku – jakie systemy alarmowe i zabezpieczenia wybrać?

Pozostawianie mieszkania bez ochrony na czas nieobecności domowników stanowi...

15 marca 2021

Mieszkanie inwestycyjne – definicja

Wiele osób zastanawia się nad tym, jak najlepiej ulokować swój kapitał. Dużym...

10 marca 2021

Inwestowanie w mieszkania – jak robić to skutecznie?

Perspektywa osiągnięcia dwucyfrowej stopy zwrotu kusi potencjalnych inwestorów do...

09 marca 2021

7 EKO-rozwiązań w nowoczesnym budownictwie

Ekologiczny styl życia stał się nie tyle modny, co konieczny. Coraz więcej ludzi...

06 marca 2021

Czym powinno wyróżniać się mieszkanie przyjazne seniorom?

W branży mieszkaniowej od czasu do czasu pojawiają się głosy, że...

02 marca 2021

5 powodów, dla których warto zrezygnować z wynajmu na rzecz zakupu własnego mieszkania

Konieczność wniesienia przynajmniej 10% wkładu własnego do zakupu mieszkania na...

02 lutego 2021

5 powodów, dla których warto zdecydować się na zakup mieszkania w pobliżu natury

Mieszkanie w pobliżu zieleni wcale nie musi oznaczać ucieczki za miasto....

28 stycznia 2021

Osiedla przyjazne dzieciom – na co warto zwrócić uwagę?

Priorytety zmieniają się wraz z wiekiem i sytuacją rodzinną. To, co ma...

25 stycznia 2021

Firma w mieszkaniu – czy warto zdecydować się na to rozwiązanie?

Wiele osób, które zakładają działalność gospodarczą decyduje się zarejestrować ją...

  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2016
  • 2017
  • 2018
  • 2019
  • 2020