Strona główna Blog Zakup mieszkania na firmę – co warto wiedzieć?
mieszkanienafirme.jpg
05.06.2020

Zakup mieszkania na firmę – co warto wiedzieć?

Zakup mieszkania nie zawsze musi dotyczyć osoby prywatnej. Właściciel firmy może zakupić lokal, który będzie miejscem wykonywania działalności lub jako inwestycję pod wynajem. Takie rozwiązanie ma wiele korzyści, jednak przed podjęciem decyzji warto wiedzieć, z czym wiąże się taka transakcja.

Inwestycja w nieruchomości, mimo niepewnych czasów, to nadal jeden z najpopularniejszych sposobów na lokowanie gotówki lub czerpanie zysków z wynajmu. Osoby prowadzące działalność często rozważają zakup mieszkania w Gdańsku lub innym mieście, w którym mogą urządzić biuro lub udostępnić lokal na wynajem. Jakie są korzyści zakupu mieszkania na firmę?

Zalety zakupu mieszkania na firmę

Inwestycja w nieruchomość dla prowadzącego działalność może być korzystna z kilku powodów (i nie chodzi tylko o zyski z ewentualnego wynajmu). Najważniejsze zalety to:

  • amortyzacja – czyli możliwość wliczenia wartości mieszkania w koszty prowadzonej działalności. Dzięki temu następuje obniżenie wartości podatku dochodowego. Jak to działa? Wartość początkową lokalu (cena i koszty związane z zakupem) wprowadza się do ewidencji środków stałych, a następnie obniża się zaliczki na podatek dochodowy poprzez ujęcie wydatku na mieszkanie w comiesięcznych kosztach uzyskania przychodu,
  • obniżenie podatku dochodowego w związku z kredytem – podatek możemy obniżyć także w przypadku kredytu hipotecznego. Wtedy po wprowadzeniu mieszkania do ewidencji środków trwałych, odsetki kredytu i wszystkie wydatki związane z jego obsługą traktuje się jak koszty podatkowe,
  • obniżenie podatku dochodowego w związku z wyposażeniem i wykończeniem – wszystkie koszty, które poniesiemy na poczet remontu lub wykończenia mieszkania na osiedlu Rumia lub w innym mieście, a następnie na urządzenie i umeblowanie go, można rozliczyć jako koszty podatkowe,
  • koszty firmowe – poniesione przez właściciela koszty, takie jak podatek od nieruchomości i podatki gruntowe mogą być traktowane jako koszty firmowe. Ponadto wszelkie bieżące rachunki związane z użytkowaniem nieruchomości można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Pozwoli to odliczyć wszystkie opłaty od podatku dochodowego i ewentualnie VAT.

Co warto sprawdzić przed zakupem?

Jedną z najważniejszych rzeczy, którą trzeba sprawdzić przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnej nieruchomości, jest sprawdzenie księgi wieczystej, w której określony jest stan prawny mieszkania. Dodatkowo pomocne będzie przeanalizowanie dokumentów z ewidencji gruntów i budynków. Inwestycja w nieruchomość to duża transakcja finansowa, dlatego warto dopilnować i sprawdzić wszystkie aspekty prawne mieszkania. Jeśli przedsiębiorca planuje wynajmować mieszkania w Gdyni czy w innym mieście osobom trzecim, zakupiony lokal powinien zainteresować się także aspektem podatkowym.

Czy można wynajmować mieszkanie zakupione na firmę?

Oczywiście, jest taka możliwość. Zysk osiągany z najmu jest wtedy przychodem z działalności, w związku z czym, prawidłowe rozliczenie wymaga faktury. Najkorzystniejszy będzie wynajem innemu przedsiębiorcy, co pozwoli zastosować stawkę 23% i możliwość odliczenia wysokości podatku VAT. W takim przypadku należy wykazać konieczność dostosowania lokalu do prowadzonej przez wynajmującego działalności gospodarczej. Sprawdzi się wtedy przeprowadzony remont czy zakup wyposażenia na potrzeby zawartej umowy najmu.

Czy zakup mieszkania można sfinansować kredytem?

Zakup nieruchomości na firmę to nie tylko dobre rozwiązanie pod względem wsparcia finansowego na samą transakcję, ale także liczne korzyści i zyski dodatkowe. Sama spłata kapitału nie jest kosztem podatkowym, ale już zapłacone odsetki do rat – tak. Ponadto odsetki, które naliczono przed momentem wprowadzenia mieszkania do ewidencji środków trwałych, zwiększają wartość podatkową. Warto wiedzieć, że nie ma znaczenia fakt, czy kredyt został zaciągnięty przez osobę fizyczną, czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Kredytobiorca może również  wliczyć odsetki od kredytu mieszkaniowego w koszty firmowe.

Zakup mieszkania na firmę a umowa z deweloperem

Przygotowania do zakupu mieszkania na firmę są bardzo podobne do zakupu nieruchomości przez osobę prywatną. Kupno zawsze powinna poprzedzać analiza rynku, własnych potrzeb i preferencji, a następnie weryfikacja stanu prawnego lokalu. Jedną z różnic jest kwestia umowy z deweloperem. Jeśli interesują nas mieszkania w Trójmieście, warto sprawdzić, który deweloper z Gdyni lub innego pobliskiego miasta dysponuje odpowiednimi mieszkaniami. Gdy na umowie nie podpisujemy się jako osoba fizyczna, to nie podpisujemy umowy deweloperskiej. Ustawa deweloperska mówi o tym, że taka umowa może być zawarta jedynie pomiędzy deweloperem a osobą fizyczną.

Zakup mieszkania na firmę wiąże się głównie z korzyściami, przede wszystkim finansowymi. Wszelkie koszty okołoinwestycyjne i później związane z użytkowaniem można wliczyć w koszty przedsiębiorstwa, a także odliczyć od podatku dochodowego. Jeśli dodatkowo mieszkanie zostanie wynajęte, przedsiębiorca uzyska dodatkowy zysk z tytułu najmu, który może wykorzystać na kolejne inwestycje firmowe lub prywatne.

wstecz

Zobacz pozostałe Blog

21 grudnia 2020

Teren wokół inwestycji – na co zwrócić uwagę przed zakupem mieszkania?

Zakup mieszkania od dewelopera to nie tylko kwestia samego lokalu, standardu...

14 grudnia 2020

Kredyt hipoteczny dla obcokrajowca – wszystko, co musisz wiedzieć!

Coraz więcej obcokrajowców mieszkających w Polsce myśli o tym, aby...

01 grudnia 2020

5 powodów, dla których warto kupić mieszkanie na przedmieściach

Zakup mieszkania wymaga podjęcia wielu decyzji. Jedną z nich jest kwestia...

05 listopada 2020

Dlaczego warto zdecydować się na tapetę? Zalety i rodzaje tapet ściennych

Tapety przeżywają teraz renesans i spotkamy je w większości projektów...

25 października 2020

Czym jest zdolność kredytowa i co na nią wpływa?

Osoby planujące zakup mieszkania na kredyt prędzej czy później zetkną się...

09 października 2020

Najem okazjonalny – co muszą wiedzieć wynajmujący i najemcy?

Przeglądając ogłoszenia na wynajem mieszkania często spotkamy się z hasłem...

30 września 2020

Jak wygląda proces ubiegania się o kredyt hipoteczny?

Podjęliśmy decyzję o zakupie mieszkania, ale nie mamy wystarczającej ilości...

27 września 2020

Jak stworzyć dobrą umowę najmu? Poradnik dla inwestora

Wynajem mieszkania wiąże się nie tylko z profitami finansowymi, ale także...

25 września 2020

Na co zwrócić uwagę, kupując mieszkanie na wynajem?

Kupując mieszkanie na wynajem, zwykle myślimy o tym, ile na nim zarobimy....

24 września 2020

Mieszkanie na parterze – zalety

Jedną z kluczowych decyzji podczas zakupu mieszkania jest kondygnacja, na...

22 września 2020

Ogródek, balkon, taras – wady i zalety każdego z nich

Mieszkanie w bloku ma swoje zalety i wady, a jednym z minusów...

20 września 2020

Czym są tzw. gotowce inwestycyjne i czy warto w nie inwestować?

Branża inwestycyjna cały czas poszukuje nowych sposobów, które pozwalają...

  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2016
  • 2017
  • 2018
  • 2019
  • 2020

Biura Sprzedaży Euro Styl są otwarte.


W trosce o Państwa i nasze bezpieczeństwo wszyscy pracownicy Euro Styl są co tydzień poddawani testom w kierunku koronawirusa.
W miejscu pracy pozostają tylko osoby zdrowe.

Jednocześnie zapewniamy Państwu niezbędne środki higieny i bezpieczeństwa oraz pełen komfort rozmów w przewietrzanych pomieszczeniach. Rekomendujemy kontakt z nami w celu umówienia spotkania.

Zadzwoń do nas 58 779 58 58
Napisz na Messengerze kliknij tutaj