Strona główna Blog Zakup mieszkania na firmę – co warto wiedzieć?
mieszkanienafirme.jpg
05.06.2020

Zakup mieszkania na firmę – co warto wiedzieć?

Zakup mieszkania nie zawsze musi dotyczyć osoby prywatnej. Właściciel firmy może zakupić lokal, który będzie miejscem wykonywania działalności lub jako inwestycję pod wynajem. Takie rozwiązanie ma wiele korzyści, jednak przed podjęciem decyzji warto wiedzieć, z czym wiąże się taka transakcja.

Inwestycja w nieruchomości, mimo niepewnych czasów, to nadal jeden z najpopularniejszych sposobów na lokowanie gotówki lub czerpanie zysków z wynajmu. Osoby prowadzące działalność często rozważają zakup mieszkania w Gdańsku lub innym mieście, w którym mogą urządzić biuro lub udostępnić lokal na wynajem. Jakie są korzyści zakupu mieszkania na firmę?

Zalety zakupu mieszkania na firmę

Inwestycja w nieruchomość dla prowadzącego działalność może być korzystna z kilku powodów (i nie chodzi tylko o zyski z ewentualnego wynajmu). Najważniejsze zalety to:

  • amortyzacja – czyli możliwość wliczenia wartości mieszkania w koszty prowadzonej działalności. Dzięki temu następuje obniżenie wartości podatku dochodowego. Jak to działa? Wartość początkową lokalu (cena i koszty związane z zakupem) wprowadza się do ewidencji środków stałych, a następnie obniża się zaliczki na podatek dochodowy poprzez ujęcie wydatku na mieszkanie w comiesięcznych kosztach uzyskania przychodu,
  • obniżenie podatku dochodowego w związku z kredytem – podatek możemy obniżyć także w przypadku kredytu hipotecznego. Wtedy po wprowadzeniu mieszkania do ewidencji środków trwałych, odsetki kredytu i wszystkie wydatki związane z jego obsługą traktuje się jak koszty podatkowe,
  • obniżenie podatku dochodowego w związku z wyposażeniem i wykończeniem – wszystkie koszty, które poniesiemy na poczet remontu lub wykończenia mieszkania na osiedlu Rumia lub w innym mieście, a następnie na urządzenie i umeblowanie go, można rozliczyć jako koszty podatkowe,
  • koszty firmowe – poniesione przez właściciela koszty, takie jak podatek od nieruchomości i podatki gruntowe mogą być traktowane jako koszty firmowe. Ponadto wszelkie bieżące rachunki związane z użytkowaniem nieruchomości można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Pozwoli to odliczyć wszystkie opłaty od podatku dochodowego i ewentualnie VAT.

Co warto sprawdzić przed zakupem?

Jedną z najważniejszych rzeczy, którą trzeba sprawdzić przed podjęciem decyzji o zakupie konkretnej nieruchomości, jest sprawdzenie księgi wieczystej, w której określony jest stan prawny mieszkania. Dodatkowo pomocne będzie przeanalizowanie dokumentów z ewidencji gruntów i budynków. Inwestycja w nieruchomość to duża transakcja finansowa, dlatego warto dopilnować i sprawdzić wszystkie aspekty prawne mieszkania. Jeśli przedsiębiorca planuje wynajmować mieszkania w Gdyni czy w innym mieście osobom trzecim, zakupiony lokal powinien zainteresować się także aspektem podatkowym.

Czy można wynajmować mieszkanie zakupione na firmę?

Oczywiście, jest taka możliwość. Zysk osiągany z najmu jest wtedy przychodem z działalności, w związku z czym, prawidłowe rozliczenie wymaga faktury. Najkorzystniejszy będzie wynajem innemu przedsiębiorcy, co pozwoli zastosować stawkę 23% i możliwość odliczenia wysokości podatku VAT. W takim przypadku należy wykazać konieczność dostosowania lokalu do prowadzonej przez wynajmującego działalności gospodarczej. Sprawdzi się wtedy przeprowadzony remont czy zakup wyposażenia na potrzeby zawartej umowy najmu.

Czy zakup mieszkania można sfinansować kredytem?

Zakup nieruchomości na firmę to nie tylko dobre rozwiązanie pod względem wsparcia finansowego na samą transakcję, ale także liczne korzyści i zyski dodatkowe. Sama spłata kapitału nie jest kosztem podatkowym, ale już zapłacone odsetki do rat – tak. Ponadto odsetki, które naliczono przed momentem wprowadzenia mieszkania do ewidencji środków trwałych, zwiększają wartość podatkową. Warto wiedzieć, że nie ma znaczenia fakt, czy kredyt został zaciągnięty przez osobę fizyczną, czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Kredytobiorca może również  wliczyć odsetki od kredytu mieszkaniowego w koszty firmowe.

Zakup mieszkania na firmę a umowa z deweloperem

Przygotowania do zakupu mieszkania na firmę są bardzo podobne do zakupu nieruchomości przez osobę prywatną. Kupno zawsze powinna poprzedzać analiza rynku, własnych potrzeb i preferencji, a następnie weryfikacja stanu prawnego lokalu. Jedną z różnic jest kwestia umowy z deweloperem. Jeśli interesują nas mieszkania w Trójmieście, warto sprawdzić, który deweloper z Gdyni lub innego pobliskiego miasta dysponuje odpowiednimi mieszkaniami. Gdy na umowie nie podpisujemy się jako osoba fizyczna, to nie podpisujemy umowy deweloperskiej. Ustawa deweloperska mówi o tym, że taka umowa może być zawarta jedynie pomiędzy deweloperem a osobą fizyczną.

Zakup mieszkania na firmę wiąże się głównie z korzyściami, przede wszystkim finansowymi. Wszelkie koszty okołoinwestycyjne i później związane z użytkowaniem można wliczyć w koszty przedsiębiorstwa, a także odliczyć od podatku dochodowego. Jeśli dodatkowo mieszkanie zostanie wynajęte, przedsiębiorca uzyska dodatkowy zysk z tytułu najmu, który może wykorzystać na kolejne inwestycje firmowe lub prywatne.

wstecz

Zobacz pozostałe Blog

30 marca 2021

Rodzina 2+2 – jaki metraż mieszkania będzie najlepszy?

Według statystyk najpowszechniejszym modelem rodziny w Polsce jest 2+2,...

26 marca 2021

Flip mieszkaniowy – czym jest i czy się opłaca?

Inwestycje w nieruchomości pozwalają zabezpieczyć swój kapitał, a także...

20 marca 2021

Mieszkanie na kredyt czy wynajem – co bardziej się opłaca?

Osoby poszukujące własnego miejsca do życia w pewnym momencie stają przed...

15 marca 2021

Bezpieczne mieszkanie w bloku – jakie systemy alarmowe i zabezpieczenia wybrać?

Pozostawianie mieszkania bez ochrony na czas nieobecności domowników stanowi...

15 marca 2021

Mieszkanie inwestycyjne – definicja

Wiele osób zastanawia się nad tym, jak najlepiej ulokować swój kapitał. Dużym...

10 marca 2021

Inwestowanie w mieszkania – jak robić to skutecznie?

Perspektywa osiągnięcia dwucyfrowej stopy zwrotu kusi potencjalnych inwestorów do...

09 marca 2021

7 EKO-rozwiązań w nowoczesnym budownictwie

Ekologiczny styl życia stał się nie tyle modny, co konieczny. Coraz więcej ludzi...

06 marca 2021

Czym powinno wyróżniać się mieszkanie przyjazne seniorom?

W branży mieszkaniowej od czasu do czasu pojawiają się głosy, że...

02 marca 2021

5 powodów, dla których warto zrezygnować z wynajmu na rzecz zakupu własnego mieszkania

Konieczność wniesienia przynajmniej 10% wkładu własnego do zakupu mieszkania na...

02 lutego 2021

5 powodów, dla których warto zdecydować się na zakup mieszkania w pobliżu natury

Mieszkanie w pobliżu zieleni wcale nie musi oznaczać ucieczki za miasto....

28 stycznia 2021

Osiedla przyjazne dzieciom – na co warto zwrócić uwagę?

Priorytety zmieniają się wraz z wiekiem i sytuacją rodzinną. To, co ma...

25 stycznia 2021

Firma w mieszkaniu – czy warto zdecydować się na to rozwiązanie?

Wiele osób, które zakładają działalność gospodarczą decyduje się zarejestrować ją...

  • 2006
  • 2007
  • 2008
  • 2009
  • 2010
  • 2011
  • 2012
  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2016
  • 2017
  • 2018
  • 2019
  • 2020

Biura Sprzedaży Euro Styl są otwarte.


W trosce o Państwa i nasze bezpieczeństwo wszyscy pracownicy Euro Styl są co tydzień poddawani testom w kierunku koronawirusa.
W miejscu pracy pozostają tylko osoby zdrowe.

Jednocześnie zapewniamy Państwu niezbędne środki higieny i bezpieczeństwa oraz pełen komfort rozmów w przewietrzanych pomieszczeniach. Rekomendujemy kontakt z nami w celu umówienia spotkania.

Zadzwoń do nas 58 779 58 58
Napisz na Messengerze kliknij tutaj